Vacanță cu autorulota - ep.5: Informații practice

Visam la o vacanță cu autorulota de ceva timp. Drept dovadă că am plătit întreaga sumă din octombrie anul trecut, pentru august 2019. Asociam ideea de autorulota cu o libertate asemenatoare cu cea a nomazilor. Voiam să putem fi cât mai aproape de natură în timp ce călătoream cu un copil mic și asta mi se părea opțiunea ideală.

Itinerariu

Dacă inițial visam la Chamonix, locul în care ne dorim demult să ajungem, la câteva zile de la plecare am înțeles că sunt mult prea mulți kilometri și am reconfigurat traseul. În final, itinerariul a arătat cam așa:

Au fost în total 6 campinguri și o parcare lângă lacul Pianoze, în Cortina D’Ampezzo (vă povesteam într-un articol precedent că acolo nu am găsit loc în nici unul din cele 3 campinguri). Campingurile, în ordinea vizitată sunt:

1. Eco River Camp, Slovenia - Un camping liniștit, cu o atmosferă caldă. Este prietenos cu mediul și toată energia vine de la panourile electrice, așa că este limitată (lucru anunțat peste tot). Râul din apropiere (în care unii se incumetau să facă baie chiar), pădurea, gazonul verde, liniștea, toate fac timpul să se scurgă mai lent.

2. Camping Lido, Italia - Campingul în sine e un mic orășel. Are avantajul că are ieșire direct la mare și opțiuni de cazare pentru toată lumea. Pentru cei ce vor liniște și curățenie (se curăță plaja zilnic) la mare, zona Bibione este perfectă pentru asta. În cele 4 zile petrecute acolo am întâlnit extrem de puțini români, semn că nu este o destinație populară deloc.

3. Camping La Rocca, Italia - Un camping ales total la întâmplare, pentru o singură noapte. Similar cu cel de la mare, la fel găseai absolut tot ce îți doreai în interior (de data asta, față de cel anterior, și baie specială pentru copii unde găseai cadă și câteva figurine care să le distragă atenția). Față de Lido însă, calitatea serviciilor în general era mai mare: curățenia, mâncarea din restaurant, tot. Cred că are și avantajul de a fi mai nou.

4. Camping Marmolada, Italia - Un camping simplu, clar nu pentru pretențioși. Pe lângă oamenii mai în vârstă, mutați acolo în rulotele lor, întâlneai și montaniarzi, veniți să facă trasee, nu neapărat pentru a sta la altitudini joase. Dușurile nu erau prea multe și am pățit să fie coadă, dar poate și pentru că lumea nu știa că sunt două clădiri (în cealaltă nu era absolut nimeni, în timp ce în prima așteptau vreo 3 persoane la coadă).

5. Nationalpark-Camping Grossglockner, Austria - Aproape de obiectivul din zonă, drumul înalt ce te duce spre vârful Grossglockner, campingul ne-a oferit toate serviciile pe care le căutam. Peisajul în mijlocul căruia se află și temperaturile tolerabile (față de cele de la mare) îl situează în topul preferințelor mele.

6. Camping - Pension Grimmingsicht, Austria - Nu pot să nu subliniez din nou problema principală cu acest camping: mirosul (v-am povestit în articolul dedicat în detaliu, dar în cazul în care nu aveți răbdare să citiți). În rest, nimic de reproșat. Un camping mic, construit ca o afacere de familie, în care se vede că s-a pus mult suflet.

Poveștile detaliate ale vacanței nostre le găsiți în articolele dedicate:

Și acum să trecem la aspectele practice legate de autorulotă. Noi am avut un campervan, adică o variantă mică. Fiind doar doi adulți și Victor care doarme între noi, ne-am gândit că așa va fi mai ușor de condus și de gestionat în general. Ei bine, asta s-a dovedit a fi o greșeală, pentru că patul era neîncăpător atât în lățime, cât și în lungime (Rareș la cei 1.90 ai lui nu se putea întinde complet). Și dacă în primele zile nu a fost neapărat un capăt de lume, după două săptămâni abia așteptam să ajungem la patul nostru de-acasă.

De când îl avem pe pustiuc, suntem în căutarea unei forme de vacanță care să ne satisfacă atât dorința noastră de a fi cât mai aproape de natură, cât și nevoile copilului. Încă nu am găsit varianta câștigătoare, iar în ceea ce privește autorulota, iată avantajele și dezavantajele pe care le-am aflat pe pielea noastră:

Avantaje:

• ai lucrurile tale cu tine: pernele, așternuturile, oalele, tot; asta face toată experiența mult mai comodă

• ai un loc pentru fiecare lucru: Sunt o grămadă de dulăpioare și asta te ajută să te organizezi mult mai ușor și să găsești ceva atunci când cauți. Spre deosebire de o călătorie similară cu o mașină mică și cu stat la cort, când ar trebui să tot împachetezi și să despachetezi, când le-ai îndesa de fiecare dată în portbagaj pe toate, în cazul asta lucrurile au un loc al lor. Sigur că nu ai loc pentru toată casa, dar tot e mai mult decât în portbagajul unei mașini mici. De data asta chiar nu am simțit că suntem minimalisti, ba chiar m-a surprins faptul că nu am mai avut restricțiile clasice: bagaj cât mai mic și mai ușor.

• ai o bucătărie la dispoziție oricând: Dintre toate “încăperile” casei noastre pe roți, bucătăria am simțit că ne-a adus cel mai mare avantaj. Aveam la dispoziție mese calde oricând, și destul de comod. Asta ne-a scutit de ceva cheltuieli, pentru că un copil mic are muuulte mese pe zi și nu poți să sari niciuna (“mama, papa!”), și dacă am fi mers tot pe la restaurante cred că se mărea considerabil gaura din bugetul nostru. Plus că i-am făcut micul dejun preferat, ba chiar m-am încumetat la câte o ciorbă din când în când.

• campatul reprezintă pentru mine și el un mare avantaj: Spre deosebire de airbnb-uri, sau hoteluri, în camping stăteam în aer liber de dimineața până seara. Cum se trezea pustiucul, cum era afară, și putea deja să alerge, să se joace, să se bucure de natură. Inclusiv în diminețile în care era încă destul de întuneric și rouă pe jos.

Dezavantaje:

• costurile: Iau în considerare opțiunea de a nu fi folosit noi autorulota așa cum e gândită. Adică să te iei și să te duci nene, să parchezi pe o câmpie random și apoi să continui până la poalele unor munți. Să fii în pustietate doar tu și cu tine, să îți bei cafeaua preferată în ciuda faptului că ești în sălbăticie. Ei bine noi nu am făcut asta. După cum v-am povestit deja, nopțile ni le petreceam în campinguri. Așa că însumate, închiriatul (chiar dacă am avut o reducere de 30%), autostrăzile și campingurile, ne-au dus la o sumă măricică pe care o puteam folosi pentru a sta la hoteluri. Bine bine, dar atunci nu mai eram în natură, așa cum ne doream. Atunci poate în căsuțe prin campinguri. Sigur, ar fi trebuit să împachetăm și să despachetam de fiecare dată, dar sunt șanse să fi ieșit mult mai ieftin decât am ieșit așa. Poate dacă am fi călătorit în țară, atunci ne-am fi încumetat la o călătorie din-asta, liberă cu adevărat, cum am văzut la alții că au făcut.

• aerul condiționat: Atunci când stăteam pe loc, nu aveam aer condiționat în interior, iar la mare a fost absolut groaznic. Era o caniculă ... de îți venea să stai numa' sub duș. Că dacă ieșeai, în 2 minute simțeai iar că mori.

• parcatul: E mai greu de manevrat o autorulota decât o mașină mică, mai greu de găsit locuri de parcare pentru ea, iar în zonele turistice, șoc: prețurile sunt mai mari. Din cauza asta am și ales în Dolomiți să ne deplasăm cu autobuzul.

• adunatul autorulotei: Dacă de exemplu ne instalam într-un camping, cum am făcut în Dolomiți, sau în Austria, și voiam să facem ture scurte de o zi, de fiecare dată trebuia să împachetăm din nou toată rulota. De la strâns copertină, masă, scaune, trotineta și mingea, poate și o pătură, sau cine știe ce mai aveam noi pe-afară, plus înăuntru, trebuiau puse iar toate în dulapuri ca să nu împrăștie pe jos la prima curbă, ei bine toate astea au devenit o corvoadă după o vreme. O rulotă în loc de autorulota ar fi rezolvat problema asta.

Costuri

O să vă dezagamesc și nu o să va dau un cost total al vacanței noastre. Asta pentru că la un moment dat ne-am oprit din a mai calcula. Pot să va dau următoarele prețuri însă:

• închiriat autorulota pentru o perioada de 3 săptămâni (21 de zile): 1561 eur

• camping/noapte: ~40 de euro

• o masă în oraș pentru 2 adulți: ~50 de euro

• drumul înalt grossglockner: 36,50 euro (vezi aici)

Gata, cu asta închei seria de articole despre vacanța noastră cu autorulota. Dacă aveți întrebări și am omis să spun ceva, nu ezitați să mă întrebați în comentarii.